یوگا

کلبه سلامتی

آســـانـــا

بهترین وقتِ انجام دادنِ ورزش های سبک، صبح،30 تا 60 دقیقه پس از برخاستن از خواب است و اگر مایل باشید میتوانید جهتِ آمادگی بیشتر بدن، 10 دقیقه در جا راه رفته یا در بیرون منزل قدم بزنید.

اگر صبح ها نسبت به انجام دادنِ تمریناتِ بدنی احساس بی میلی می کنید، علتِ آن ممکن است یکی از عواملِ زیر باشد که میتوان آن را بررسی کرد تا در صورتِ امکان برطرف شود:

الف ـ نداشتن خوابِ راحت و پیوسته و یا عادت به شب بیدار ماندن. برای رفع این مشکل با پیروی از برنامهِ زندگی سالم و داشتنِ آرامش ذهنی و عصبی که افکار و احساسات مثبت و روشن در رأس آن قرار دارد، میتوان برطرف و یا به حداقل رساند.

ب ـ تناولِ شامِ سنگین و یا برعکس بسیار تهی از مواد اصلی غذائی. باید دانست که صرفِ شامِ سنگین، دستگاه گوارش را تا صبح به کارِ شدید وادار می سازد که آن نیز موجبِ خوابِ ناآرام و آشفته شده.معده و روده ها سبکی و آمادگی لازم را جهتِ تمریناتِ صبح ندارند.از طرفی شامِ خیلی سبک که فقط شامل موادِ سبز و خام و یا اسیدی است برای بعضی از طبایع مناسب نیست و موجبِ سبکی و گسستگی استراحتِ شبانه می شود. بهتر است آخرین وعدهِ غذائی شما بین ساعت 6 تا 8 شب صرف شود. اول شب هورمون ملاتونین دستور میدهد که بخواب چون هورمون سوماتوتروئید از جلوی هیپوفیز می آید برای دفع چربی ها و لاغر کردن بدن.این هورمون، وقتی تاثیر می کند که فرد خواب باشد و انسولین نباید در بدن باشد، چون انسولین تا 4 ساعت در بدن می ماند. در غیر اینصورت اصول هورمون بهم خورده و آن وقت است که فرد چاق می شود.افراد تا 20 سالگی باید شام بخورند.

ج ـ عوامل روانی مانند عادات، تنبلی،ناامیدی و نداشتن انگیزه. با تثبیت برنامه روزانه یوگا و برنامه های دیگر، به حداقل رساند.

د ـ ضعفِ عمومی و پائین بودنِ فشارِ خون. این مورد از همه متداول تر است و همچنین برطرف کردنِ آن نیز ساده تر است.جهت رسیدگی به آن میتوانید از 10 دقیقه پیش از آغاز تمرینات، یک لیوان آبگرم را که با عسل شیرین شده باشد، جرعه جرعه بنوشید تا بر اثر جذبِ آنزیم ها و قندِ آن، حالتِ ضعف و اُفتِ فشارِ خون برطرف شود. اگر این شیوه موثر نبود، پیش از انجام دادنِ تمرینات، دوش گرمی بگیرید و ضمنِ شستشو، با لیفی زبر بدن خود را کاملاً ماساژ دهید و سپس با حوله کوچکی بدن را در حالت مالش، خشک کنید. پس از این نوع حمام جریانِ خون به سطحِ پوست آمده، میل به تحرک و تمریناتِ بدنی ایجاد می شود.

   + ریحانه سادات رسولی ; ٦:٠٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٥/٧/۸
comment نظرات ()

آســـانـــا

انجام دادنِ آسانا، باعثِ خلوص و پاکیزگی در کانالها و رسیدن نیروی حیاتی به جسم و ذهن می شود. تعلیمات یا انتظاماتِ جسمانی که شامل؛ نرمش ها و حرکاتِ جسمانی یا علمِ سالم سازی و متناسب سازیِ بدن است.

آساناهای یوگا طوری طراحی شده اند که به عضلات،مفاصل،پوست،غدد مترشحه داخلی تمرین داده و کارکردِ خوبِ آنها را باعث می گردند.

انجامِ آساناها در دو نوبتِ صبح زود ( بین تاریکی و طلوع آفتاب ) و عصر ( بین غروب آفتاب و تاریکی ) به علتِ تغییراتِ خاصی که در هوا و زمین صورت می گیرد، دارای ارزش و اهمیتِ خاصِ فیزیکی است.

در این دو نوبت، تمامیِ ذرات و موجودات عالم اعم از جماد و گیاه و جانور و انسان به تحولاتی که در شرفِ وقوع هستند واکنش نشان میدهند.

این واکنش ها در سپیدهِ صبح با تغییرِ دما و رطوبت شروع شده و نسیم صبحگاهی را سبب می شود و آن نیز، بر گیرنده های حسی موجودات اثر گذاشته، آنها به صورت آوازها و نغمه ها و ... آشکار می کنند، اگر انسان نیز بر اثرِ زندگی غلط از طبیعت و ذاتِ خویش فاصله نگرفته باشد، به تغییراتِ طبیعت به صورت؛ نیایش،دعا، تمرینات خودسازی و بودن در طبیعت و ... واکنش نشان میدهد.

همچنین در شامگاهان با ناپدید شدنِ خورشید و پایانِ روز، تغییراتِ نقطه مقابل صبح صورت می پذیرد و تمامی موجودات با رها ساختن کار و پویائی و روی آوردن به استراحت و ایستائی به آن واکنش نشان میدهند.

در این دو نوبت، تمام یاخته های تشکیل دهندهِ بدن انسان و سیستم عصبی و تمامِ جنبه های بالقوه ذهنی او تحتِ تاثیر تغییرات و چرخش های عظیمِ طبیعی بوده، برای هر تغییر و تبدیل آگاهانه ( خودسازی ) آماده است.

این واکنش غریزی و ذاتی در انسان در اوقاتِ نامبرده اگر انگیزه و محرکی نیز داشته باشد، بسیار پرتوان تر و موثرتر خواهد بود.

اگر بتوانید برنامه های خود را طوری تنظیم کنید که این دو نوبت را همیشه در اختیار داشته باشید و تمرین های خود را در این زمانها انجام دهید، نه تنها اثر تمرینات را بالا می برید، بلکه تمامِ واحدهای تشکیل دهندهِ سیستم فیزیکی و روحیِ شما با واحدها و چرخش های عظیمِ کیهانی هماهنگ خواهد شد.

 

 

 

   + ریحانه سادات رسولی ; ۸:٤٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٥/٧/٦
comment نظرات ()
← صفحه بعد