یوگا

کلبه سلامتی

یـوگـا -- قسمت نـوزدهـم

برنامه ریزی زمانی :

قسمت اول -

همانطور که جملهِ توماس مرتون نشان میدهد، اگر از زمان به شکل صحیحی استفاده نکنید، بر علیهِ خود مرتکب خشونت شده اید.

این خشونت میتواند در قالبِ برنامه ریزیِ فشرده زمانی باشد که در نتیجه، خود را از تجربهِ زنده بودن محروم می کنید یا ممکن است وقت خود را به فعالیت هایی اختصاص دهید که مطابق با اولویت ها و علایق شما نباشند.

هردوی این موارد از طریق ایجاد محدودیت یاا ناآرامی منجر به ایجاد اختلال یا تجاوز به حقوق فردی می شوند.

هنگامی که وقتِ خود را به نحوی ماشینی تنظیم می کنید ( ماشینی که تنها برای کار کردن خلق شده )، قداست زندگی را زیر پا می گذارید.

فهرستی از ارزش های خود تهیه کرده و آن را الویت بندی کنید، سپس ببینید که حقیقتاً اوقات خود را چگونه صرف می کنید و این دو را با هم مقایسه کنید.

یکی دیگر از مواردِ استفادهِ نادرست از زمان که آسایش شما را مختل میکند، هنگامی است که برای اجتناب از کسالت و بی حوصلگی ( آنهم به هر قیمتی )، در مقابل اجبارهای زندگی مدرن، سر تسلیم فرود می آورید.

در فرهنگ ما که بر مبنای تحرک بنا شده، با نوعی جنونِ فعالیت مداوم روبه رو هستیم که هیچ مَفَری برای سکوت و آرامش باقی نمی گذارد تا ساعاتی را با خود خلوت کنیم.

آیا شما هر روز یا حتی زمانی در طول هفته، اوقاتی را به خود اختصاص می دهید تا بدون تحرک خارجی یا حتی بدون صدای موزیک یا تلویزیون سپری شود؟

وقت آزاد برای آسایش شما ضروری است و اگر خود را از این خوراک محروم کنید با خود خشونت کرده اید.

   + ریحانه سادات رسولی ; ۱٢:٠٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/۸/۱
comment نظرات ()

یـــامـــا - قسمت هجـدهـم

وقتی به کلاس هاتایوگا می روید،اگر تمام احساسات و تغییراتی را که در وجودتان برانگیخته می شوند را تحت کنترل نداشته باشید،نیمی از ارزش و مفهوم آن را  از دست داده اید.

دفعهِ بعد که به کلاس می روید به خودتان توجه کنید:

آیا آن را از ناکامی ها و سرخوردگی های روزمره انباشته می کنید و سپس انتظار دارید که طبق خواستهِ شما عمل کند و آنچه که میخواهید انجام دهد؟

توجه کنید که چگونه احساسات و تمایلات بسیار قوی از ناکامی و ترس گرفته تا اشتیاق شدید در بدن به صورت سخت شدن عضلات،فشار،گرما،گزگز کردن،سوزش و نظایر آن منعکس می شود.

متقابلاً تمام این احساسات جسمی را میتوان از طریق یوگا آزاد کرد.

این،سببِ آزاد  شدن بدن از خشونت می شود و اغلب ذهن را نیز آرام می کند.

هنگامی که یاد بگیرید در کلاس یوگا بدین ترتیب عمل کنید، می توانید این آگاهی را در محل کار،هنگام رانندگی یا در گرفتاری های خانوادگی مورد بهره برداری قرار دهید که ذهن احساس فشار و نگرانی می کند،بدن را آزاد کنید.

به علاوه آرام نگهداشتن بخش قابل توجهی از جسم و ذهن از جمله اهداف اصلی یوگاست.

این هدف رهائی از پراکندگی است.

وحشت از پراکندگی است که ما را به سوی خشونت بر علیه خویش می راند.

   + ریحانه سادات رسولی ; ۱٠:٤٥ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٧/٢۸
comment نظرات ()
← صفحه بعد