یوگا

کلبه سلامتی

یـــامـــا - قسمت هجـدهـم

وقتی به کلاس هاتایوگا می روید،اگر تمام احساسات و تغییراتی را که در وجودتان برانگیخته می شوند را تحت کنترل نداشته باشید،نیمی از ارزش و مفهوم آن را  از دست داده اید.

دفعهِ بعد که به کلاس می روید به خودتان توجه کنید:

آیا آن را از ناکامی ها و سرخوردگی های روزمره انباشته می کنید و سپس انتظار دارید که طبق خواستهِ شما عمل کند و آنچه که میخواهید انجام دهد؟

توجه کنید که چگونه احساسات و تمایلات بسیار قوی از ناکامی و ترس گرفته تا اشتیاق شدید در بدن به صورت سخت شدن عضلات،فشار،گرما،گزگز کردن،سوزش و نظایر آن منعکس می شود.

متقابلاً تمام این احساسات جسمی را میتوان از طریق یوگا آزاد کرد.

این،سببِ آزاد  شدن بدن از خشونت می شود و اغلب ذهن را نیز آرام می کند.

هنگامی که یاد بگیرید در کلاس یوگا بدین ترتیب عمل کنید، می توانید این آگاهی را در محل کار،هنگام رانندگی یا در گرفتاری های خانوادگی مورد بهره برداری قرار دهید که ذهن احساس فشار و نگرانی می کند،بدن را آزاد کنید.

به علاوه آرام نگهداشتن بخش قابل توجهی از جسم و ذهن از جمله اهداف اصلی یوگاست.

این هدف رهائی از پراکندگی است.

وحشت از پراکندگی است که ما را به سوی خشونت بر علیه خویش می راند.

   + ریحانه سادات رسولی ; ۱٠:٤٥ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٧/٢۸
comment نظرات ()

یـــامـــا - قسمت هفدهـم

خشونت نسبت به بدنِ خویش را میتوان اغلب در موقعیت هایی مشاهده کرد که در ظاهر نسبت به بدنِ خود توجهی عمدی و خودآگاه نشان میدهید، مانند آنچه در یوگا دیده می شود.

چندبار در کلاس یوگا برای آنکه حرکتی را درست انجام دهید به شدت لجاجت ورزیده و بجای آنکه بافت ها را برای حرکت شل و آزاد کنید، حقیقتاً به تنش و خستگی جسمیِ خود افزوده اید؟

این که یک حالت را به مدت طولانی تر حفظ کنید یا سعی کنید خمش بدن را در حرکات انعطافی افزایش دهید، خوب است.اما نه در صورتیکه بدن خویش را در نتیجهِ این تلاش، خسته و انعطاف پذیر کنید.

حتی هنگامی که عضلات ناحیه خاصی درگیر است، پوست باید نرم و آزاد بماند.

عضلات صورت باید شل باشد و نفس را نباید حبس کرد.

مهم تر اینکه ذهن باید سیال و آرام باشد.

استادان، این وضعیت را " خونسردی ذهنی " می نامند.

اجرای یوگا بدین شکل می تواند به شما بیاموزد که چگونه برای باقی عمر،تمایل درونی برای خشونت علیه خویش را مهار کنید.

 

   + ریحانه سادات رسولی ; ۱٠:۱٧ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٧/۱٩
comment نظرات ()
← صفحه بعد