یوگا

کلبه سلامتی

ریلکس فیزیکی physical relaxation

ما میدانیم که هر عملی که انجام میدهیم در نتیجهِ فکری است که می کنیم.

همانطور که مغز برای انجام کار دستور میدهد، می تواند دستور بدهد که هیچ کاری نکند.

این را ریلکس فیزیکی می گویند. این نوع ریلکس از پنجه پا شروع می شود و به بالا می آید تا به سر برسد. در نهایت به به کلیه و کبد و سایر قسمت ها میرسد. به آن شاوآسانا یا corpse pose می گویند.

تا پیامی دیگر شما را به آگاهی مطلق می سپارم.

   + ریحانه سادات رسولی ; ۱٢:۱۸ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۸/۱٤
comment نظرات ()

شاوآسانا

یک ریلکس مناسب و خوب یا شاوآسانا

وقتیکه بدن و ذهن شما از کار می افتد میزان لیاقت و عرضه شما کاهی می یابد. زندگی مدرن،غذاهای مدرن و کار، خیلی زندگی را سخت می کند و فرصت برای وانهادگی نمی دهد. مردم فراموش کرده اند که ریلکس کردن، کارِ خیلی طبیعی است برای اینکه شما دوباره شارژ شوید. حتی موقع خواب ذهنتان مشغول است و خیلی از انرژی بدن به همین علت به هدر می رود.

خیلی از انرژی ما برای فکر کردن به کارها هدر می رود تا عمل به آنها. بهترین کار برای بالانس بین کارها، بدنمان و مغزمان این است که ما بدن را چطور ریلکس کنیم.

کوچکترین اتفاقی می تواند برنامه ریزی ما را برای کارهایمان از بین ببرد. یک خشم کوچک یا ناراحتی کوچک. این انفجارات و سرکوب ها تبدیل به عادت می شود. نتیجه این انفجارها و عصبانیت ها نه تنها بدن را اذیت می کند بلکه به مرور زمان مغز را هم از بین می برد. زمانیکه یک ریلکس کامل می کنید هیچ انرژی مصرف نمی شود و هیچ پرانائی از بین نمی رود و انرژی شما حفظ می شود.

سه نوع ریلکس وجود دارد :

فیزیکی physical

مغزی mental

روحی spritual

در حقیقت ریلکس شما کامل نیست مگر اینکه شما به ریلکس روحی برسید.

 

با پیامی دیگر شما را به آگاهی مطلق می سپارم

   + ریحانه سادات رسولی ; ۸:٤٧ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۸/۱۳
comment نظرات ()

آسانا

یک تمرین خوب و شایسته به نام آسانا

متدهای بسیار زیادی فیزیکی برای تقویت عضلات وجود دارد.

یوگا بدن را یک ماشین میداند برای راندن روح. به همین علت معتقد است که تقویت عضلات فقط برای ساختن بدن نباید باشد بلکه روی قدرتهای مغزی هم کار کند و ظرفیت روحی را زیاد کند.

تفاوت اساسی بین تمرینات یوگا و بدنسازی این است که بدنسازی تمرینات بسیار شدیدی برای ساختن عضلات میدهد و یوگا با تمرینات سخت و شدید مخالف است چون این تمرینات اسیدلاکتیک بسیار زیادی در عضلات تولید می کند و این اسید بدن را فرسوده می کند و ورزشکار یک سنی برای ورزش دارد به دلیلِ همینِ اسیدلاکتیک شخص نمی تواند اکسیژن بگیرد و بدن فرسوده می شود.

عضلهِ قوی داشتن نشانه بدن سالم نیست.این فقط ظاهر قضیه است.بدن سالم یعنی اینکه تمام ارگان ها با کنترل مغز سالم کار کنند.

تمرینات یوگا سکون در حرکت است.در آغاز تمرینات ، ما خیلی توجه به انعطاف پذیری بدن می کنیم.بدن تا وقتی که انعطاف پذیر باشد،جوان است.

بیشتر وضعیت ها اول به سلامت ستون فقرات توجه میکند. تمام توجه در آساناها روی ستون مهره ها است. روی قدرت آن و انعطاف پذیری آن و سلامت آن. چون ستون فقرات خانه و محافظ سیستم عصبی است.

در حقیقت تلگراف خانه بدن شما ستون مهره هاست. وقتی شما سلامت ستون مهره ها را دارید، تمام عصب های شما محافظت می شوند و باعث کنترل و بالانس اکسیژن در تمام بدن می شود. تولید اکسیژن متعادل می شود.

در حقیقت آساناها همانقدر که روی بدن فیزیکی شما کار می کنند روی غدد دستگاه داخلی بدن شما هم کار می کنند.

تمام ارگان های داخلی با حرکات آساناها برای عمل بهتر و کامل تر تحریک و تقویت می شوند. تمام غدد ایندوکربن تحریک می شوند و نوسازی می شوند و دوباره جوان می شوند.

هیجانات و احساسات شما کاملاً با تمرکز روی ذهن کنترل می شوند. آرام آرام یاد می گیرید که کنترل روی تنفس و حرکت داشته باشید و در نهایت در زندگی روزمره هم همینکار را می کنید.

در حقیقت هنگام آسانا شما توأماً یک ریلکس عمیق و مدی تیشن و تمرکز دارید.

انجام پی در پی و آگاهانه آساناها نه تنها فواید فیزیکی دارد بلکه تمرینی است در مدی تیشن و مراقبه.

مغز در هر لحظه تحریک می شود.یوگی کاملاً می تواند مغزش را کنترل کند و حواس با هر چیزی پرت نمی شود.مغز سریعاً دنبال هر چیزی می رود باید بتوانید سریع برگردید و سررشته را از دست ندهید.

در حقیقت با تمرینات یوگا شما کارتان مثل ورزش های سبک بدون وسیله نیست. شما دارید از عضلات بدن استفاده می کنید ولی نه بدون ابزار.شما ابزار دارید ولی ابزار شما بدنِ خودِ شماست. تنتفس، عضلات و مغز شما ابزار شما هستند.

در ریلکسیشن مغز شما از تمام حس ها جدا می شود. در حقیقت آساناها یک شاخته از هاتایوگا هستند و تمرینی برای رسیدن به راجایوگا هستند.

بدرود تا فرصتی دیگر


   + ریحانه سادات رسولی ; ۱۱:٠٦ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۸/۱٢
comment نظرات ()

5 قانون ساده و طبیعی یوگا

یوگا باعث می شود که شما، ذهن و فیزیکی قوی و سالم بمانید. یک برنامهِ بسیار ساده و طبیعی که شامل پنج قانون است :

تمرینات ( آسانا ) : سکون در حرکت که بوسیلهِ آن روان را می توانید کنترل کنید.

تنفس ( پرانایاما ) : کنترل و زیاد کردن پرانا در بدن از طریق تنفس کامل و صحیح.

ریلکسیشن ( شاوآسانا ) : یاد بگیرید چطور بدن را وانهاده کنید.

رژیم غذائی گیاهخواری ( وجِتریشن ) : تزکیه نادی ها از محیط زیست.

مراقبه یا مثبت اندیشی ( مدی تیشن ) : از طریق خواندن سرودهای مذهبی یا حضور در زمان حال

یک یوگی همیشه این قانون را رعایت می کند : ساده زندگی کردن و عمق فکر کردن. بدن را یک ماشین یا یک مکان مقدس برای روان می داند. چه لوازمی برای این ماشین لازم است که آخرین کاربرد را به شما بدهد.

ماشینی خوب است که سرعت زیاد داشته باشد در عین راحتی. پس برای اینکه به قسمتهای عمیق روان برسید به این چیزها نیاز دارید :

١. اولین چیز روغن کاری است که همان آساناها می باشد. تمام مفصل ها، عضلات و تاندون ها.از این طریق نرم می شوند و انعطاف بدن را زیاد می کنید.

٢. پرانایاما باطری است. یک انرژی برای روشن کردن موتور، در حقیقت پرانایاما هم روی بدن فیزیکی و هم روی ذهن شما تاثیر می گذارد.

٣. ریلکسیشن دستگاه خنک کننده ماشین است. خستگی را می گیرد تا شما بتوانید دوباره به حرکت درآئید. شما را دوباره شارژ می کند.

۴. سوخت : بنزین ناخالص برای بدن مشکلات زیادی فراهم می کند. که با تغذیه سالم میتوان ناپاکی ها و ناخالصی را از سلولها دور کرد.

۵. راننده ماشین مثبت اندیشی است و مراقبه که می تواند تمام اوضاع را تحت کنترل بگیرد.

تا پیامی دیگر بدرود

 

   + ریحانه سادات رسولی ; ٩:۱۱ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۸/۱۱
comment نظرات ()

زندگی از دیدگاه یک یوگی

یک یوگی زندگی را به مثابه یک مثلث می بیند از تولد شروع می شود و به رشد، جوانی، پیری و مرگ می رسد.

از تولد تا جوانی مرتب سلولهای تازه می سازید.آنقدر که از بین رفتن سلولهای کهنه تحت آن قرار می گیرد.پس زندگی پر از امید است. بین ٢٠-١٨ کمال بازسازی سلولی است.

از ٣۵-٢٠ سالگی حاصل تعادلی است. بازسازی کمتر می شود ولی از بین رفتن سلولی هنوز شدید نشده.

از ٣۵ سالگی به بعد مرگ سلولها بیشتر می شود. شروع بیماریهای روانی، ناامیدی، افسردگی و تنزل بدن و زندگی شروع می شود ولی یوگی می گوید ما تابع این قوانین نخواهیم بود و رنج در زندگی ما معنائی ندارد . تحقیقات روانی و باطنی و معنوی نشان داده که واقعاً یک هوش خاصی در یوگی ها بوجود آمده که مانع پیری آنها می شود یک قدرت ذهنی که از پیر سلولی جلوگیری می کند و در حقیقت از بین رفتن سلولها بسیار کند انجام می شود.

تا پیامی دیگر شما را به آگاهی مطلق می رسانم.


   + ریحانه سادات رسولی ; ٩:۱۱ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۸/۱٠
comment نظرات ()

رنگ ها چه پیامی برای ما دارند ؟

هر کدام از رنگها نه تنها تاثیر به سزائی در روان انسان دارد،بلکه معنا و مفهومی خاص برای خود دارند.

رنگ سبز : خدای باروری.سبز متمایل به آبی، مظهر انعطاف پذیری در هدف و خواسته است که شامل این خصوصیات می باشد :

تمرکز،شکیبائی،استقلال،انحصارطلبی،دفاع،ثبات قدمی و استقامت، جنبه های موثر عاطفی و روحی.کشش هدف و خواسته.مفرح و نشاط آور،سرسختی،غرور،آرام کننده، کاهش فشار خون.برطرف کردن بی خوابی،اختلالات عمیق احساسی، دردهای کمر، تحریک پذیری و فشار خون بالا و بواسیر، بیماری های آمیزشی، عصبانیت حاصل از بیماری های کبدی و کلسیم است.قدرت اراده.تعادل،دوست داشتن،آرامش ماهیچه ها و اعصاب، آسودگی فکر،صلح،دوستی،هماهنگی، تعادل کل وجود هستی انسان، دلسوز،مهربان،سعادتمند،فروتن

اگر انتخاب اول شماست،مایل هستید که عقاید خویش را به کرسی بنشانید و خود را به عنوان نماینده اصول اساسی و تغییرناپذیر معرفی نمائید.در نتیجه برای خود مقام بلندی را قائل هستید.

کسی که رنگ سبز را دوست ندارد، نشان دهنده اضطراب ناشی از تنشی است که به دلیل عدم شناخت و درک صحیح او به وجود می آید.فردی که مشکلات زندگی را به گردن می اندازد.برخوردی سرزنش آمیز و انتقادی با دیگران دارد.

رنگ زرد : دانش آموختن،یادگیری، امید به حل مشکلات، صافی و احترام به خود، شفافیت فکر و اندیشه، افزایش هشیاری انسان، افزایش توامندی فهم و درک، روحیه کنجکاوی، خوش بین، خوش رفتار و مطمئن از کار خود

رنگ آبی : آرامش کامل و خشنودی خاطر و علاقه زیاد به دوستان و نزدیکان.دانش، سلامت،قاطعیت،آرامش ذهن، خواب آرام، افزایش توانمندی فرد در ارتباط با دیگران، باوفا، با محبت،صبور و مخترع

رنگ قرمز : داشتن آرزوهای بسیار، شور و شوق زندگی، عشق،خواهان رسیدن به موفقیت، سبقت جو، شجاع، پرتکاپو، پرشور، پرهیجان، آتشین مزاج، احساساتی، پذیرش آنچه که زندگی برای شما می آورد، برون گرا،شجاعت، خودباوری،نیروی حیات، قدرت گرفتن از زمین، و گاهی احساس کمبود و خالی بودن از انرژی

رنگ قهوه ای : آسایش جسمی و روحی.

رنگ نارنجی : خوشحالی،اطمینان،لذت و شادی در فعالیت های روزانه، احساس و ادراک خود، فردی مستقل و اجتماعی و برون گرا(به افکار و خواسته های دیگران توجه نشان میدهد)

رنگ نیلی : شجاعت،فهم،جویندگی حقیبقت،اتصال فرد به ضمیرناخودآگاه،قدرت بخشیدن به فرد که بخشی از جهان است

رنگ بنفش : زیبائی،خلاقیت،تسویه نمودن افکار و احساسات، قدرت رأفت، تعهد و پایبندی در فرد، نزدیکی با روح و روان، افزایش خرد و قدرت درونی،قدرت رهبری معنوی، خلاقیت انسانیت و مهربانی

رنگ سفید : خلوص و پاکی،شادی،شور،نشاط

رنگ سیاه‌ : متاثر بودن انسان از موضوعی.خلاء و کمبود چیزی

 

تا پیامی دیگر بدرود

 

   + ریحانه سادات رسولی ; ۱:۱۸ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۸/٩
comment نظرات ()