یوگا

کلبه سلامتی

آســـانـــا

می توانید در مواقعِ مختلفِ روز، جهتِ ثابت و بانشاط نگهداشتنِ حالتهای جسمی و روحیِ خود، از حرکات ایستاده و خوابیدهِ یوگا استفاده مطلوب کنید.

اجرایِ بعضی از حالت های ایستاده در ساعاتِ اولیه روز، رخوت و سنگینی بدن و بی تحرکی ذهن را برطرف کرده،تعادل،چالاکی و هشیاری را جایگزین آنها می کند.

انجام دادن حرکاتِ معکوس در پایانِ روز، خستگی و رکود و حرکت های اضافی بدن و سیستم عصبی را کاهش داده، عضلات و اعصاب قلب نیز استراحت و تمدید انرژی می کنند.

اگر تمرینات صبح انجام می شوند، باید تعداد حرکات ایستاده بیش از حالات دیگر باشند، زیرا شب تا صبح بدن در حالت افقی و استراحت بوده و نیاز طبیعی آن این است که مدتی عضلات و مفاصل مختلف، در حالت مخالف استراحت، تحت کشش و نرمش قرار گیرند زیرا قلب و دستگاه تنفس در این شرایط خود را برای یک روز کاری آماده نموده، جریان خون با فعالیت روزانه تطبیق پیدا می کند.

اگر تمرینات عصر و یا در پایان روز انجام می شوند،باید مدت و تعداد حرکات خوابیده بر ایستاده برتری داشته باشند به خصوص اگر یک روز پرتحرک و فعالی را پشت سر گذاشته باشید، انجام دادن حرکات خوابیده به رسیدن جریان بیشتر خون به سر و ستون فقرات کمک کرده، در نتیجه خستگی ناشی از فعالیت روزانه برطرف می شود و بر اثر تغذیه یاخته های عصبی،سیستم اعصاب و ذهن، آرامش از دست رفته خود را دوباره در پایان روز به دست می آورند.

اگر زمان اجرای تمرینات روزانه شما فقط صبح هاست، جهت کسب آرامش بیشتر بد نیست که در پایان روز نیز ده دقیقه تمرینات خوابیده را انجام دهید و اگر معمولاً عصرها تمرین می کنید جهت کسب انرژی بیشتر ده دقیقه نیز صبح به انجام دادن تمرینات ایستاده بپردازید.

تداوم در انجامِ صحیح حرکاتِ ورزشی یوگا؛ بشاشیت،زیبائی،قدرت و انعطاف پذیری را موجب می گردد.

نکته مهم قابل توجه اینکه برای بدست آوردن اثرات مفید حرکات یوگا فرد می باید این حرکات را به طور صحیح و متداوم انجام دهد.

صرفاً حرکاتِ صحیح و تداوم در انجام آنهاست که می تواند اثرات مفید و چشمگیر جسمانی و روانی به دنبال داشته باشد.

 

 

 

 

 

   + ریحانه سادات رسولی ; ٧:۱٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٥/٧/۸
comment نظرات ()

آســـانـــا

بهترین وقتِ انجام دادنِ ورزش های سبک، صبح،30 تا 60 دقیقه پس از برخاستن از خواب است و اگر مایل باشید میتوانید جهتِ آمادگی بیشتر بدن، 10 دقیقه در جا راه رفته یا در بیرون منزل قدم بزنید.

اگر صبح ها نسبت به انجام دادنِ تمریناتِ بدنی احساس بی میلی می کنید، علتِ آن ممکن است یکی از عواملِ زیر باشد که میتوان آن را بررسی کرد تا در صورتِ امکان برطرف شود:

الف ـ نداشتن خوابِ راحت و پیوسته و یا عادت به شب بیدار ماندن. برای رفع این مشکل با پیروی از برنامهِ زندگی سالم و داشتنِ آرامش ذهنی و عصبی که افکار و احساسات مثبت و روشن در رأس آن قرار دارد، میتوان برطرف و یا به حداقل رساند.

ب ـ تناولِ شامِ سنگین و یا برعکس بسیار تهی از مواد اصلی غذائی. باید دانست که صرفِ شامِ سنگین، دستگاه گوارش را تا صبح به کارِ شدید وادار می سازد که آن نیز موجبِ خوابِ ناآرام و آشفته شده.معده و روده ها سبکی و آمادگی لازم را جهتِ تمریناتِ صبح ندارند.از طرفی شامِ خیلی سبک که فقط شامل موادِ سبز و خام و یا اسیدی است برای بعضی از طبایع مناسب نیست و موجبِ سبکی و گسستگی استراحتِ شبانه می شود. بهتر است آخرین وعدهِ غذائی شما بین ساعت 6 تا 8 شب صرف شود. اول شب هورمون ملاتونین دستور میدهد که بخواب چون هورمون سوماتوتروئید از جلوی هیپوفیز می آید برای دفع چربی ها و لاغر کردن بدن.این هورمون، وقتی تاثیر می کند که فرد خواب باشد و انسولین نباید در بدن باشد، چون انسولین تا 4 ساعت در بدن می ماند. در غیر اینصورت اصول هورمون بهم خورده و آن وقت است که فرد چاق می شود.افراد تا 20 سالگی باید شام بخورند.

ج ـ عوامل روانی مانند عادات، تنبلی،ناامیدی و نداشتن انگیزه. با تثبیت برنامه روزانه یوگا و برنامه های دیگر، به حداقل رساند.

د ـ ضعفِ عمومی و پائین بودنِ فشارِ خون. این مورد از همه متداول تر است و همچنین برطرف کردنِ آن نیز ساده تر است.جهت رسیدگی به آن میتوانید از 10 دقیقه پیش از آغاز تمرینات، یک لیوان آبگرم را که با عسل شیرین شده باشد، جرعه جرعه بنوشید تا بر اثر جذبِ آنزیم ها و قندِ آن، حالتِ ضعف و اُفتِ فشارِ خون برطرف شود. اگر این شیوه موثر نبود، پیش از انجام دادنِ تمرینات، دوش گرمی بگیرید و ضمنِ شستشو، با لیفی زبر بدن خود را کاملاً ماساژ دهید و سپس با حوله کوچکی بدن را در حالت مالش، خشک کنید. پس از این نوع حمام جریانِ خون به سطحِ پوست آمده، میل به تحرک و تمریناتِ بدنی ایجاد می شود.

   + ریحانه سادات رسولی ; ٦:٠٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٥/٧/۸
comment نظرات ()

آســـانـــا

انجام دادنِ آسانا، باعثِ خلوص و پاکیزگی در کانالها و رسیدن نیروی حیاتی به جسم و ذهن می شود. تعلیمات یا انتظاماتِ جسمانی که شامل؛ نرمش ها و حرکاتِ جسمانی یا علمِ سالم سازی و متناسب سازیِ بدن است.

آساناهای یوگا طوری طراحی شده اند که به عضلات،مفاصل،پوست،غدد مترشحه داخلی تمرین داده و کارکردِ خوبِ آنها را باعث می گردند.

انجامِ آساناها در دو نوبتِ صبح زود ( بین تاریکی و طلوع آفتاب ) و عصر ( بین غروب آفتاب و تاریکی ) به علتِ تغییراتِ خاصی که در هوا و زمین صورت می گیرد، دارای ارزش و اهمیتِ خاصِ فیزیکی است.

در این دو نوبت، تمامیِ ذرات و موجودات عالم اعم از جماد و گیاه و جانور و انسان به تحولاتی که در شرفِ وقوع هستند واکنش نشان میدهند.

این واکنش ها در سپیدهِ صبح با تغییرِ دما و رطوبت شروع شده و نسیم صبحگاهی را سبب می شود و آن نیز، بر گیرنده های حسی موجودات اثر گذاشته، آنها به صورت آوازها و نغمه ها و ... آشکار می کنند، اگر انسان نیز بر اثرِ زندگی غلط از طبیعت و ذاتِ خویش فاصله نگرفته باشد، به تغییراتِ طبیعت به صورت؛ نیایش،دعا، تمرینات خودسازی و بودن در طبیعت و ... واکنش نشان میدهد.

همچنین در شامگاهان با ناپدید شدنِ خورشید و پایانِ روز، تغییراتِ نقطه مقابل صبح صورت می پذیرد و تمامی موجودات با رها ساختن کار و پویائی و روی آوردن به استراحت و ایستائی به آن واکنش نشان میدهند.

در این دو نوبت، تمام یاخته های تشکیل دهندهِ بدن انسان و سیستم عصبی و تمامِ جنبه های بالقوه ذهنی او تحتِ تاثیر تغییرات و چرخش های عظیمِ طبیعی بوده، برای هر تغییر و تبدیل آگاهانه ( خودسازی ) آماده است.

این واکنش غریزی و ذاتی در انسان در اوقاتِ نامبرده اگر انگیزه و محرکی نیز داشته باشد، بسیار پرتوان تر و موثرتر خواهد بود.

اگر بتوانید برنامه های خود را طوری تنظیم کنید که این دو نوبت را همیشه در اختیار داشته باشید و تمرین های خود را در این زمانها انجام دهید، نه تنها اثر تمرینات را بالا می برید، بلکه تمامِ واحدهای تشکیل دهندهِ سیستم فیزیکی و روحیِ شما با واحدها و چرخش های عظیمِ کیهانی هماهنگ خواهد شد.

 

 

 

   + ریحانه سادات رسولی ; ۸:٤٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٥/٧/٦
comment نظرات ()

آســـانـــا

دلایل اینکه چرا آساناهای یوگا از دیگر سیستم های فیزیکی برتر است به در زیر به آن اشاره شده است:

1) در دیگر سیستم های فیزیکی اندامهای داخلی به اندازهِ کافی تحرک ندارند، در حالیکه در یوگا اندامهای داخلی به طور کامل فعالیت می نمایند.در نتیجه شخصی که یوگا تمرین می کند از عمرِ طولانی برخوردار می گردد.

2) برای اجرای آساناهای یوگا تنها چند وسیله و محلی کوچک کافی ست.

3) در دیگر شاخه های فیزیکی، برای تمرین معمولاً به دو یا چند نفر احتیاج است، در حالیکه یوگا کاملاً انفرادی ست.

4) آساناهای یوگا به غیر از فیزیک تاثیرِ به سزائی بر روی ذهن و احساسات دارد در نتیجه به گسترش نیروهای فیزیکی و روانی شخص کمک میکند و آرامش ذهن و کنترل احساسات را به دنبال دارد.

5) آساناهای یوگا از نظر مادی هیچ هزینه ای را دربرنمی گیرند و نیاز به غذای اضافه تری ندارند.

6) با تخلیهِ ادرار و دیگر مواد زائد بدن به کمک آساناهای یوگا، مقاومت بدن در برابر بیماریها بالا می رود.

7) به کمک آساناهای یوگا بدن نرم می شود و توانائی آن بالا می رود. شخصی که یوگا انجام میدهد،علاوه بر داشتن عمرِ طولانی، جوان تر به نظر می رسد.

8) از طریقِ آساناهای مختلفِ یوگا، خون در رگها پاکیزه می شود و بهتر جریان می یابد.

9) نیروی انقباض و انبساط شش ها، از طریق آساناها و پرانایاما افزایش می یابد و در نهایت باعث خلوص و پاکی خون می شود.

10) حفظِ سلامت و جوانی بستگی به قابلیت انعطاف ستون فقرات دارد.آساناهای یوگا ستون فقرات را نرم نگه میدارد.

11) آساناها حداقل انرژی فیزیکی را مصرف می کنند در نتیجه شخص کمتر احساس خستگی می کند.به همین دلیل به هنر یوگا ، فعالیتی بدون خستگی گفته می شود.

12) شخصی که آساناهای یوگا را انجام میدهد،از نظرِ اخلاقی و عقلی به حدِ والائی می رسد.

13) آساناهای یوگا به آرامش فکر کمک می کند.

14) آساناهای یوگا، غدد مختلفِ بدن را هماهنگ می نماید. به این ترتیب که ترشح غدد در مناطقِ مختلف هماهنگ شده و پس از آمیخته شدن با خون به بدن کمک می نماید تا از نظرِ رشد در وضعیت مطلوب قرار گیرد.

15) درمانِ بعضی از بیماریها به کمکِ آساناها و پرانایامای یوگا امکان پذیر است.

16) آساناهای یوگا نه تنها باعث گسترش توانائی فیزیکی و فکری می گردد بلکه در افزایش توانائی روحی و روانی موثر می باشد.

17) برای مشتاقان یوگا، هیچ نوع محدودیتِ سنی و جنسی وجود ندارد.

 

   + ریحانه سادات رسولی ; ٥:۱٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٥/٧/٤
comment نظرات ()

آســانـــا

بدنِ شما ، چیزی به جزء خودِ اندیشه نیست.

به خاطر بسپار.

هفت روش برای حذفِ مواد زائد تولید شده در بدن به کمک فعالیت های فیزیکی روزانه و سیستم هضمی وجود دارد:

1) از طریقِ سوراخ هایِ بینی

2) از طریقِ چشم ها

3) از طریقِ گوش

4) از طریقِ دهان

5) از طریقِ مقعد

6) از طریقِ اندامهای تناسلی

7) از طریقِ پوست

بیشترِ بیماریها بر اثرِ دفعِ نامناسب و نامنظم مواد زائدی چون ادرار و مدفوع از بدن، عارض می شوند.

تمرینات یوگا، به عملِ دفع اینگونه مواد زائد کمک می نماید و انسان را در وضعیت سلامتی کامل قرار میدهد.

 

   + ریحانه سادات رسولی ; ٦:٠٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٥/٧/٤
comment نظرات ()