یوگا

کلبه سلامتی

رعایت نکات زیر قبل از انجام آساناها

نکات مهمی که قبل از انجام آساناها بهتر است رعایت شود :

١. تمرینات یوگا ترجیحاً باید در فضائی مناسب به لحاظ فضا، دما، نور و سیستم تهویه مطبوع انجام شود.

٢. برای انجام تمرینات یوگا خوب است از زیرانداز مناسبی از نظر جنس (ملافه نخی یا کتان) استفاده شود.

٣. تن پوش مناسب برای یوگا، لباسی ست که به فرد اجازه می دهد حرکات را آزادانه و به راحتی انجام دهد.

۴. انجام تمرینات یوگا نباید بلافاصله قبل یا بعد از صرف غذا باشد. سعی شود نیم ساعت تا یک ساعت قبل از صرف غذا و حداقل یک ساعت بعد از صرف غذای سبک و سه تا چهار ساعت بعد از صرف غذای سنگین حرکات یوگا را انجام دهید. بهترین حالت آن انجام تمرینات با شکم خالی ست ولی اگر برای فرد مشکل است میتوان کمی شیر و خرما نوشید.

۵. در انجام تمامی حرکات یوگا تنفس باید از طریق مجاری بینی انجام گیرد، مگر در موارد خاص که فرد قادر نباشد از بینی نفس بکشد.

۶. برای گرفتن نتیجه مطلوب از آساناهای یوگا به طول زمان اجرای تمرینات توجه کامل داشته باشید. از زمانهای کم شروع کرده به تدریج طی روزهای متمادی به حداکثر زمان تعیین شده در هر حرکت برسید و سعی نمائید که از حداکثر زمان تعیین شده عدول ننمائید.

٧. حرکات یوگا می باید با نرمی، آرامش و کششهای عضلانی مناسب و غیرعجولانه صورت پذیرد. از اِعمال فشار بی جا مصرانه احراز نمائید. کشش های عضلانی و قرار گرفتن در یک حالت خاص می باید با توجه به شرایط طبیعی و آناتومی بدن باشد، به همین دلیل توصیه می گردد که حرکات یوگا را زیر نظر مربیان خُبره انجام داده و تمرین نمائید.

٨. گاهی اتفاق می افتد که در حین انجام حرکات یوگا عضله خاصی دچار انقباض یا گرفتگی می شود، در این صورت بایستید، پاها را کاملاً صاف و کشیده نموده روی نوک پاها قرار بگیرید، دستها را در بالای سر به طور صاف کشیده بهم قلاب نمائید و در این وضعیت برای لحظاتی بمانید.

٩. اگر در حین انجام حرکات یوگا، دچار سرگیجه و سردرد شدید، بدانید که این حالت می تواند ناشی از بی ملاحظه گی در دستورالعمل های تنفسی و یا حبس بی مورد تنفس در حین اجرای تمرینات باشد. به هر حال برای رفع آن می باید به آرامی در حالت شوشانگ(خرگوش) یا چالدپوز (بچه) قرار بگیرید.

١٠. بعد از حرکات خم به عقب، ستون مهره ها را کاملاً با دقت آزاد نمائید. این ممکن است با چرخاندن ستون مهره ها یا حرکات پیچ یا با حرکات خم به جلو انجام شود.


   + ریحانه سادات رسولی ; ٩:٤٤ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱/٢
comment نظرات ()