یوگا

کلبه سلامتی

چگونگی عمل تنفس در حالات یوگا

۵٧ ـ چگونگی عمل تنفس در حالات یوگا :

هرگاه بدن به جلو خم می شود یا عضوی از بدن پائین می آید، قبل از حرکت، دم کاملی انجام دهید و در طول این حرکت، به آرامی و با شمارش، بازدم کنید و هوا را از بینی خارج نمائید و هرگاه بدن به عقب خم می شود یا عضوی از بدن مانند دستها یا پاها بالا می روند قبل از اجرای آن بازدم کاملی انجام دهید و در طول حرکت، عمل دم را با شمارش انجام دهید و در حین مکث در هر حالت تنفس ها باید عادی و دم و بازدم به طور طبیعی انجام شود و اگر در هنگام مکث در هر حالت احساس کردید که عمل تنفس به سختی انجام می شود و یا به طور غیرارادی در سینه حبس می شود، دلیلش این است که فشاری که به بدن می آورید، بیش از توانائی شماست. آگاه باشید که حرکات را مطابق ظرفیت حیاتی خود تنظیم کنید زیرا انجام دادن تمرینات یوگا در چنین شرایطی نمی تواند مفید باشد.

در کل برای فراگیری وضعیت های یوگا این نکته را به یاد داشته باشید: هر حرکت باز شونده ای دم است و هر حرکت بسته شونده ای بازدم. چرا که ملاک و محور ما قفسه سینه است. حرکات بازشونده و بسته شونده نسبت به قفسه سینه سنجیده می شود و با بازشدن، ظرفیت ریه ها زیاد شده دم می گیریم و با بسته شدن قفسه سینه، بازدم انجام میدهیم.(غیر از حرکات درمانی که دم و بازدم آن برعکسِ حالت طبیعی است)

 

   + ریحانه سادات رسولی ; ۱۱:٤٦ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱/٢٥
comment نظرات ()