یوگا

کلبه سلامتی

فرق بین ورزشهای معمولی و تمرینات یوگا

ـ در حقیقت فرق اساسی و بنیادی یوگا با سایر تمرینات این است که یوگا کاملاً مخالف حرکات شدید عضلانی ست چون باعث فرسودگی عضلات، سفت شدن عضلات و صدمه زدن به آنها می شود.

- یوگا به بدن فیزیکی به عنوان یک ابزار برای سفر به کمال نگاه می کند و احترام می گذارد.

- در حقیقت ما یوگا را یک طرح می دانیم برای اینکه با استعدادهای ذهنی و تمرکزمان اسیدلاکتیک را خارج کنیم. پرانا را به حرکت برای تمرکز بهتر درآوریم.

- برای بدن سالم نیازی به عضلانی بودن نیست وقتی می گوئیم بدن سالم است که تمام ارگانها تحت کنترل ذهن خوب کار کند.

- در یوگا ما بیشتر روی کشش عضلات کار می کنیم که باعث می شود دریچه های سیاهرگها کاملاً باز شوند و خون کثیف با قدرت بیشتری به طرف قلب برگردد. تمام این کشش ها باعث می شود مقدار حجم گردش خون بیشتر شود. هم خون بیشتری به سلولها میرسد هم خون بیشتری به قلب رفته و تصفیه می شود.

- فرسودگی عضلات با تنفس و ریلکس بین حرکات که به عضلات اکسیژن می رساند جلوگیری می شود.

- وانهادگی داده می شود برای اینکه کمبود اکسیژن در هنگام تمرینات از بین برود ( این کمبود به علت ایجاد اسیدلاکتیک است ) و اسید لاکتیک خارج شود. باید بدانیم هر شخصی یک مقدار اکسیژن می تواند داشته باشد و اگر سیستم بهم بخورد و حرکات شدید بدون استراحت انجام شود کمبود اکسیژن پیدا می شود برای همین یوگا تاکید دارد روی حرکات آرام. تنفس عمیق و وانهادگی بین حرکات.

- فاکتورهای اصلی که بدست آمده از کار عضلات :

١. کششهای داخلی و اولیه که به عضله وارد می شود.

٢. حرارت ( وقتی عضله گرم است بهتر کار می کند )

٣. روانی گردش خون

۴. سرعت عمل

۵. اکسیژن کافی

- فعالیت متعادل گروه عضلانی

- فعالیت غیر رقابتی ( البته از سال ١٣٨٨ کمیته مسابقات یوگا در ایران شروع بکار کرده )

- توجه به درون

- امکانات نامحدود به رشد خودآگاهی

- حرکات ایستا و آهسته

- افزایش آرامش عضلات

- حداقل آسیب دیدگی

- کاهش مصرف کالری

- حداقل تلاش برای بیشترین فایده

- فعالیت های انرژی زا

تا پیامی دیگر شما را به آگاهی مطلق می رسانم

   + ریحانه سادات رسولی ; ٧:۱٢ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۸/٢٠
comment نظرات ()