یوگا

کلبه سلامتی

فلسفه و هدف یوگا

با وجود اینکه اطلاعات در مورد عالم و کیهان هر روز رو به افزایش است ولی ذهن انسان هنوز راضی نیست. همیشه مشتاق دانش بیشتر است.همانطور که کانت فیلسوف بزرگ قرن 18 می گوید همیشه استعداد  و هوش به حدی می رسد که دیگر غیرقابل نفوذ است و دیگر نمیتواند جواب سوالهای ما را بدهد که این سوالها عبارتند از : مقصود از زندگی چیست ؟ من که هستم ؟ به کجا خواهم رفت ؟ آیا مرگ فیزیکی آخر همه چیز است ؟

خیلی ساده لوحانه است که ما فکر کنیم با ابزاری مثل هوش و استعداد که کاملا محدود شده است میتوانیم در جستجوی جواب این سوالها باشیم یا بتوانیم با یک ابزار محدود و فانی به سوالات ابدی و بی نهایت جواب بدهیم.

افرادی هستند که به عنوان پیامبر، اولیاء خداوند، غیب گویان یافت می شوند که گذشته و حال و آینده را کاملاً آگاهند و قدرت دارند شعاع های پراکنده مغز را جمع آوری کرده و جواب سوالها را بدهند.به عبارتی ذهنشان را به وحدت رسانده اند. در حقیقت جواب سوالهای ماورائی نزد این افراد است و بیشتر این جواب ها از طریق ساعت ها مراقبه آرام بدست می آید. یعنی به سرچشمه این سوالها می رسند.

یوگا معتقد است حقیقت زمانی شناسائی می شود که شما به ماورای حس هایتان دسترسی داشته باشید و زمانی ست که ذهن و هوشتان از کار کردن متوقف شوند.

یک معلم یوگا هرگز سعی نمی کند تئوری هایش را ثابت کند و هرگز با کلاس نمی جنگد. همیشه با تجربه های خودش کار می کند. سعی می کند جاذبه اش روی شاگرد از تجربیات خودش باشد.تجربیاتی که از معلم خودش و از کتاب مقدس خودشان گرفته است. در حقیقت یک معلم واقعی می داند که درس دادن مثل بذر کاشتن است.برای هر ایده ای که شاگرد درک می کند و می فهمد ممکن است صدها آگاهی ذهنی در زمان لازم بوجود بیاید.

یوگا می گوید اگر درون خودمان را بشناسیم،عالم را شناخته ایم چرا که عالم کبیر و عالم صغیر یکی ست. باید اعضای بدن را بشناسیم. تا وقتی بدن پر از اسید لاکتیک و دی اکسید کربن است نمیتوان آنرا شناخت.ما عالم صغیر هستیم.آنرا در درون خودمان پیدا کنیم.آن وقت با هستی کل یکی شده ایم.

انسان تا وقتی که فکر می کند نارس است به رشد و تکامل خود ادامه میدهد و وقتی که گمان کند رسیده است دچار آفت می شود.

در کل هدف علم یوگا، آرام کردن ذهن است تا بدون هرگونه اختلال بتواند پند لغزش ناپذیر ندای درون را بشنود.

 

   + ریحانه سادات رسولی ; ۱٠:۱۱ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۳/٤
comment نظرات ()