یوگا

کلبه سلامتی

روشهای مختلف یوگا - هاتا یوگا

یوگای کنترل عضلات بدنی و پرورش اعضای مختلف بدن و تسلط کامل بر جسم است.

مردم معمولاً در مورد این شاخه از یوگا دچار اشتباه می شوند.بسیاری از مردم فکر می کنند، که "هاتایوگا" فقط به آساناها یا به آسانا-پرانایاما می پردازد. هدف از انجام آسانا و پرانایاما در این یوگا مثل سایر انواع یوگاساداناهاست،یعنی شناخت خداوند.

آسانا و پرانایاما،ابزاری هستند برای بدست آوردن کنترل ذهن و پرانا به منظور تسهیل در رسیدن به این هدف متعالی.سلامت جسم،جسم انعطاف پذیر،کاهش میزان فشارهای عصبی از اثرات جانبی این نوع یوگاست.

آساناها و پرانایاما فقط دو نوع از روش ها و تکنیک های هاتایوگا هستند. فرد کارورز باید علاوه بر آن در انجام مراقبه سعی کند مطابق اصول اخلاقی و معنوی یوگا زندگی کند. هاتایوگا ابتدا به جسم فیزیکی می پردازد.فرد پس از بدست آوردن کنترل بر جسم مادی خود سعی می کند بر پرانا کنترل پیدا کند و با کنترل پرانا فرد کنترل ذهن را در دست میگیرد.

به همین دلیل اعتقاد بر این است که آموزش یوگا یک شغل یا حرفه نیست،بلکه یک ساداناست. مربی یوگا باید سعی کند متواضع باشد و حس کند ابزاری ست برای انرژی الهی. آموزش یوگا بر اساس گوروپارامپارا شکل گرفته است،دانشی ناگسستنی از مربی زنده به شاگردش منتقل می شود.

یک مربی خوب،یک شاگرد خوب هم هست. او قادر است آموزش هائی را که از مربی می گیرد خوب درک کند،عمل کند و سپس بر اساس تجربه مستقیم و شخصی، این مسائل را آموزش دهد. مربی یوگا کارورز یوگاست و نه موعظه گر.

 

   + ریحانه سادات رسولی ; ۱٠:٠٦ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٢/۸/٦
comment نظرات ()