یوگا

کلبه سلامتی

 

بیائید تا کمی درباره یوگا بدانیم .

یوگا سیستمی کهن است که شامل فنونی برای دستیابی به بالاترین و حقیقی ترین خواسته های انسان می باشد. کلمه یوگا، کلمه ای سانسکریت به معنای یکی شدن است. این کلمه در پارسی به صورت یوغ ( جُغ ) که گاو و گاوآهن را با هم یکی می ساخته و در انگلیسی به صورت to yoke به معنای جفت شدن است.

منظور از یکی شدن چیست ؟ جفت شدن چه چیزهایی ؟

همانگونه که گاو و گاوآهن بدون یوغ نمی توانند به هم متصل باشند و منظور کشاورز را برآورده  سازند ، بدون فنون یوگا نیز نیروی  ذهنی و روانی و بدنی ما با هم همسو و یک جهت نیست.

انسانی که سرشار از استرس و بیماری است و نمی تواند نیروهای درونی خود را متمرکز سازد و حواس خود را کنترل کند،‌ مسلماً نخواهد توانست با حقیقت وجود خود به یگانگی برسد. فنون یوگا در مرحله اول برای دستیابی به همین آرامش و رهایی از استرس ها و بیماری ها است. منظور ما نیز از یوگا همین است. دانشی که از زمان باستان برای ما به ارث رسیده است و می تواند در سلامت ما نقش عمده ای داشته باشد.

یکی از شیوه های یوگا که بسیار معروف است، هاتایوگا است. هاتایوگا یا یوگای بدنی تمرینهایی است که مستقیماً با بدن انسان سر و کار دارد. مانند آساناها یا حالتهای بدنی که حرکات یوگا هم گفته می شود. هنگام انجام آسانا به بدن حالت یا حرکت خاصی می دهیم و در آن وضعیت باقی می مانیم. پس از مدتی تاثیر حرکت به وضوح آشکار خواهد شد. به عنوان مثال حالتی در یوگا هست به نام اُشترآسانا یا حالت شتر ( به تشابه کلمه سانسکریت و فارسی دقت کنید ) دراین وضعیت ماده فوق کلیوی را تحریک می کنیم. این کار باعث ترشح آگاهانه آدرنالین می شود و این باعث احساس نشاط و سرزندگی می شود. در ضمن باعث قدرتمند شدن عضلات شکم می شود، عمل تخلیه راحت تر انجام می شود و گرفتگی عضلات پشت را برطرف می کند.

هزاران هزار آسانا داریم که هر یک به نوبه خود می توانند برای کمک به مشکلات بدنی و ذهنی ما به کار آیند.

همانگونه که می دانیم ذهن و بدن از هم جدا نیستند. اگر به یاد آوریم که عقل سالم در بدن سالم است و این که انسان مریض در ذهن نیز بیمار است این مسئله را بهتر درک می کنیم.

هر گرفتگی در عضلات و یا مفاصل انسداد انرژی است.

( طب انرژی و طب سوزنی بر همین اساس کار می کنند ). این انسدادها در حقیقت در ذهن ماست. ذهن و بدن رابطه دو طرفه دارند. اگر ۲۰ دقیقه مانند انسانی حرکت کنیم که اعتماد به نفس بالایی دارد خواه ناخواه احساسمان عوض می شود. همچنین اگر به ذهنمان تلقینات مثبت دهیم جسممان سالم تر خواهد بود.(برای خواندن مطالبی راجع به تاثیر ذهن می توانید به کتابهای خانم کاترین پاندر و کتاب شفا با دست خوزه سیلوا مراجعه کنید.)به دلیل این تاثیر دوطرفه  انجام آسانا که گرفتگی های بدنمان را رفع کرده و مفاصل و سیستم گردش خون و دستگاه گوارش و ... را بهبود می بخشد و انسدادهای انرژی را برطرف می سازد، ذهنی پاک تر و آرام تر خواهیم داشت. یعنی با حرکات بدنی یوگا ذهنمان را هم پاک و هم تقویت می کنیم.

پس از اینکه بدن فیزیکی خود را با آسانا آشنا کردیم می توانیم تمرینات پرانایاما را هم انجام دهیم. قسمتی از هاتایوگا که با نفس  و تاثیرات ظریف آن سر و کار دارد پرانایاما نام دارد. با انجام پرانایاما ما از توانائیهای ذهن و بدن بیشترآگاه شده ومتعادل می شویم. خوابیدن، هضم،جذب و دفع غذا، فکر کردن و کلاَ فرآیند زنده ماندن در ما بهبود یافته و تقویت می شود. اساس پرانایاما این است :‌ تنفس پل ارتباطی بین جهان بیرون و درون یا جهان درشت و ظریف است. در ابتدا ما باید بیاموزیم که چگونه تنفس می کنیم پس به دم و بازدم آگاه می شویم. تمرین بعدی نحوه انجام تنفس صحیح است تا بتوانیم تمام حجم شش ها را از هوا پر کنیم. اساس انجام همه فنون یوگا آگاهی است. در اجرای تمرینات پرانایاما هم این آگاهی باید کاملاَ متمرکز شده و بکار رود تا بتوانیم بدون مشکل این فنون ظریف یوگا را صحیح انجام دهیم. یکی از تمرینات پرانایاما متعادل ساختن جریان هوا درحفرات راست مغز، مکان احساسات و زبان آموزی و موسیقی است و نیمکره چپ مکان استدلال و منطق است . حفره راست بینی با نیمکره چپ و حفره چپ با نمیکره راست در ارتباط است. با انجام این تمرین می توانیم دو نیمکره مغز را با هم هماهنگ بسازیم.

تا پیامی دیگر شما را به آگاهی مطلق می سپارم.

   + ریحانه سادات رسولی ; ۸:٥٥ ‎ق.ظ ; ۱۳۸۸/٩/۱٩
comment نظرات ()