یوگا

کلبه سلامتی

آســـانـــا

بهترین وقتِ انجام دادنِ ورزش های سبک، صبح،30 تا 60 دقیقه پس از برخاستن از خواب است و اگر مایل باشید میتوانید جهتِ آمادگی بیشتر بدن، 10 دقیقه در جا راه رفته یا در بیرون منزل قدم بزنید.

اگر صبح ها نسبت به انجام دادنِ تمریناتِ بدنی احساس بی میلی می کنید، علتِ آن ممکن است یکی از عواملِ زیر باشد که میتوان آن را بررسی کرد تا در صورتِ امکان برطرف شود:

الف ـ نداشتن خوابِ راحت و پیوسته و یا عادت به شب بیدار ماندن. برای رفع این مشکل با پیروی از برنامهِ زندگی سالم و داشتنِ آرامش ذهنی و عصبی که افکار و احساسات مثبت و روشن در رأس آن قرار دارد، میتوان برطرف و یا به حداقل رساند.

ب ـ تناولِ شامِ سنگین و یا برعکس بسیار تهی از مواد اصلی غذائی. باید دانست که صرفِ شامِ سنگین، دستگاه گوارش را تا صبح به کارِ شدید وادار می سازد که آن نیز موجبِ خوابِ ناآرام و آشفته شده.معده و روده ها سبکی و آمادگی لازم را جهتِ تمریناتِ صبح ندارند.از طرفی شامِ خیلی سبک که فقط شامل موادِ سبز و خام و یا اسیدی است برای بعضی از طبایع مناسب نیست و موجبِ سبکی و گسستگی استراحتِ شبانه می شود. بهتر است آخرین وعدهِ غذائی شما بین ساعت 6 تا 8 شب صرف شود. اول شب هورمون ملاتونین دستور میدهد که بخواب چون هورمون سوماتوتروئید از جلوی هیپوفیز می آید برای دفع چربی ها و لاغر کردن بدن.این هورمون، وقتی تاثیر می کند که فرد خواب باشد و انسولین نباید در بدن باشد، چون انسولین تا 4 ساعت در بدن می ماند. در غیر اینصورت اصول هورمون بهم خورده و آن وقت است که فرد چاق می شود.افراد تا 20 سالگی باید شام بخورند.

ج ـ عوامل روانی مانند عادات، تنبلی،ناامیدی و نداشتن انگیزه. با تثبیت برنامه روزانه یوگا و برنامه های دیگر، به حداقل رساند.

د ـ ضعفِ عمومی و پائین بودنِ فشارِ خون. این مورد از همه متداول تر است و همچنین برطرف کردنِ آن نیز ساده تر است.جهت رسیدگی به آن میتوانید از 10 دقیقه پیش از آغاز تمرینات، یک لیوان آبگرم را که با عسل شیرین شده باشد، جرعه جرعه بنوشید تا بر اثر جذبِ آنزیم ها و قندِ آن، حالتِ ضعف و اُفتِ فشارِ خون برطرف شود. اگر این شیوه موثر نبود، پیش از انجام دادنِ تمرینات، دوش گرمی بگیرید و ضمنِ شستشو، با لیفی زبر بدن خود را کاملاً ماساژ دهید و سپس با حوله کوچکی بدن را در حالت مالش، خشک کنید. پس از این نوع حمام جریانِ خون به سطحِ پوست آمده، میل به تحرک و تمریناتِ بدنی ایجاد می شود.

   + ریحانه سادات رسولی ; ٦:٠٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٥/٧/۸
comment نظرات ()