یوگا

کلبه سلامتی

پـــرانـــایـــامـــا

در حقیقت تنفس صحیح و واقعی یعنی کنترلِ بازدم نه کنترلِ دم.

انرژی زمانی تازه و قابل استفاده است که ما کاملآ تنفس را آزاد و خارج کرده ایم نه زمانیکه در حالِ دم و پمپ کردن ریه ها و فعالیت شدید هستیم.

در حالیکه شما در حالِ بازدم هستید، قدرتِ شما کاملأ رو به افزایش است. به علتِ بالا بودنِ انرژی بخصوص زمانیکه شما بازدم را به آرامی انجام میدهید. همهِ ما می توانیم با یک آزمایشِ کوچک این مسئله را امتحان کنیم.وقتی زیرِ دوشِ آبسرد هستید شروع می کنید به نفس زدن و تمامِ عضلاتِ خود را منقبض می کند در حقیقت شما به این طریق عذابِ خودتان را بیشتر کرده اید.حالا اگر شروع کنید به بازدمهای پشتِ سرهم و صدادار، تعجب خواهید کرد که درجهِ آب به هیچ عنوان رویِ شما تاثیر نخواهد گذاشت. بازدم کمک می کند که بدن با شرایطِ موجود،خودش را تطبیق دهد.

بیشتر ما در حقیقت نصف عمل تنفس را انجام میدهیم. دم ما کاملأ درست است ولی بازدم همیشه ناقص است و نتیجه این است که ما خیلی آه می کشیم. در حقیقت آه کشیدن نشان دهندهِ بازدم است. آه کشیدن یک راهِ طبیعی است برای خالی کردن ریه ها ، زمانیکه ما نقصان در دستگاه تنفس داریم.

به طورِ طبیعی بدون کوشش ظاهری ما در هر دقیقه 18 بار تنفس می کنیم. یک ساعت 1080 بار . در روز 25290 بار. هر چقدر بتوانید بیشتر بازدم خارج کنید، بیشتر میتوانید هوا بگیرید.

هوائی که ما میگیریم توسطِ دستگاهی به نام اسپیرومتر اندازه گیری می شود که ظرفیتِ هوائی را توسط این دستگاه اندازه گیری می کنند. پیشرفت و بالارفتن این ظرفیت خود در حقیقت بستگی به قوانین تنفسی دارد. آگاهی از تنفس بسیار مفید است برای پیشرفت قبل از اینکه هر کاری را بخواهید شروع کنید یک بازدم کامل را انجام دهید.

اگر حقیقتأ شما ایدهِ تنفس صحیح را یاد بگیرید خاصیت های بسیار زیادی را از نظرِ سلامتی و حیاتی بدست خواهید آورد. با وجودیکه این روزها آسانسور و پله برقی وجود دارد گاهی انسان ناچار است از پله استفاده کند و همیشه این ماجرا با نفس زدن همراه است. حالا از این به بعد از این تکنیک استفاده کنید که وقتی دو پله اول را بالا رفتید ، شانه را پهن کنید و بعد نفس بگیرید. دو پله بعدی بازدم انجام دهید همینطور ادامه دهید . دو پله دم، دو پله بازدم. میتوانید خیلی آسان از پله بالا بروید بدونِ نفس زدن. با این تکنیک در حقیقت مقدار زیادی از دی اکسیدکربن را بیرون فرستاده و مقدار زیادی اکسیژن می گیرید.

اگر میخواهید از یک تپه بالا بروید به همین ترتیب دو گام دم و دو گام بازدم انجام دهید.

اگر تقلا و کارِ سنگین داشتید برای اینکه نفس را به حالت عادی برگردانید مثل نفس نفس زدنِ سگ انجام دهید.دم و بازدم تند تند.پس از این حرکت در چند ثانیه که انجام دادید چند تنفس آرام و بعد دو سه تا تنفس کامل یوگائی انجام دهید. این تکنیک خیلی سریع تنفس شما را آرام و حتی راحت تر از تنفس معمولی می کند.

   + ریحانه سادات رسولی ; ٧:٠۱ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٥/۸/۱٥
comment نظرات ()