یوگا

کلبه سلامتی

توصیه هائی برای ر}یم غذائی سالمندان

برای جلوگیری از مشکلات عاطفی و احساسی در سالمندان، بهتر است به عادات غذائی آنها احترام بگذاریم و هر نوع تغییر با ملایمت و به شکلی دوستانه ایجاد شود. در صورت وجود بی خوابی و کم خوابی از دادن چای و قهوه پیش از خواب خودداری شود.

در کم خوابی، مصرف یک لیوان شیر گرم پیش از خواب موثر است. در صورت تمایل به مصرف یک غذای کامل، وعده سنگین برای ناهار توصیه می شود. افزایش تعداد وعده های غذائی و کاهش حجم غذا در هر وعده، در سالمندانی که به دلیل داشتن دندان های مصنوعی قادر به جویدن غذا نیستند، غذاهای زیر توصیه می شود. برنج نرم به صورت کته، گوشت های نازک قیمه ای آب پز و نرم. سیب زمینی پخته و پوره شده، سبزی های پخته و پوره شده، آبمیوه، نان های نرم و مکمل دار، مرغ پخته و آب آن، تخم مرغ پخته، شیر، ماست و پنیر.

غذاهای غیر مجاز برای سالمندان عبارتند از غذاهای چرب سرخ شده، سس ها، تخم مرغ نیمرو، حبوبات کم پخت، سبزی های نفاخ، پیاز، پیازچه، تربچه، شلغم، کلم، هندوانه، خربزه و گاهی لپه، عدس و لوبیا، گوشت های کم چرب شامل: ماهی، مرغ بدون پوست، گوشت گوساله تازه به صورت خورشتی و بیفتکی، دنده، فیله ران و سردست. تخم مرغ بهتر است به صورت یک روز در میان یا دو روز در میان استفاده شود و در صورت کلسترول خون بالا مصرف آن ممنوع است. با توجه به مشکل یبوست در سالمندان، مصرف کافی مایعات و مواد پر فیبر مانند نان کامل گندم و میوه هایی مثل گلابی رسیده، آلو و آلوزرد اهمیت دارد. برخی از سالمندان ممکن است مبتلا به فشار خون بالا باشند؛ در این موارد، رژیم غذائی کم سدیم و در صورت نیاز کاهش وزن پیشنهاد می شود. برای متنوع کردن برنامه غذائی می توان در تهیه انواع فرنی و پوره به جای آرد گندم از جو سیاه، ارزن، ذرت، جو و گندم استفاده کرد. سیب به دلیل داشتن پکتین زیاد باعث کاهش چربی و کلسترول می شود؛ بنابراین بهتر است روزانه یک تا دو عدد سیب میل شود. اضافه کردن پودر فندق و بادام به حریره های غلات برای تامین منیزیم ضروری به نظر می رسد.

به امید داشتن دوران سالمندی سالمتر و آگاهتر

   + ریحانه سادات رسولی ; ۸:٥۸ ‎ب.ظ ; ۱۳۸۸/۱۱/٦
comment نظرات ()