رعایت نکات زیر قبل از انجام آساناها

نکات مهمی که قبل از انجام آساناها بهتر است رعایت شود :

١. تمرینات یوگا ترجیحاً باید در فضائی مناسب به لحاظ فضا، دما، نور و سیستم تهویه مطبوع انجام شود.

٢. برای انجام تمرینات یوگا خوب است از زیرانداز مناسبی از نظر جنس (ملافه نخی یا کتان) استفاده شود.

٣. تنپوش مناسب برای یوگا، لباسیست که به فرد اجازه میدهد حرکات را آزادانه و به راحتی انجام دهد.

۴. انجام تمرینات یوگا نباید بلافاصله قبل یا بعد از صرف غذا باشد. سعی شود نیم ساعت تا یک ساعت قبل از صرف غذا و حداقل یک ساعت بعد از صرف غذای سبک و سه تا چهار ساعت بعد از صرف غذای سنگین حرکات یوگا را انجام دهید. بهترین حالت آن انجام تمرینات با شکم خالی ست ولی اگر برای فرد مشکل است میتوان کمی شیر و خرما نوشید.

۵. در انجام تمامی حرکات یوگا تنفس باید از طریق مجاری بینی انجام گیرد، مگر در موارد خاص که فرد قادر نباشد از بینی نفس بکشد.

۶. برای گرفتن نتیجه مطلوب از آساناهای یوگا به طول زمان اجرای تمرینات توجه کامل داشته باشید. از زمانهای کم شروع کرده به تدریج طی روزهای متمادی به حداکثر زمان تعیین شده در هر حرکت برسید و سعی نمائید که از حداکثر زمان تعیین شده عدول ننمائید.

٧. حرکات یوگا میباید با نرمی، آرامش و کششهای عضلانی مناسب و غیرعجولانه صورت پذیرد. از اِعمال فشار بیجا مصرانه احراز نمائید. کششهای عضلانی و قرار گرفتن در یک حالت خاص میباید با توجه به شرایط طبیعی و آناتومی بدن باشد، به همین دلیل توصیه میگردد که حرکات یوگا را زیر نظر مربیان خُبره انجام داده و تمرین نمائید.

٨. گاهی اتفاق میافتد که در حین انجام حرکات یوگا عضله خاصی دچار انقباض یا گرفتگی میشود، در این صورت بایستید، پاها را کاملاً صاف و کشیده نموده روی نوک پاها قرار بگیرید، دستها را در بالای سر به طور صاف کشیده بهم قلاب نمائید و در این وضعیت برای لحظاتی بمانید.

٩. اگر در حین انجام حرکات یوگا، دچار سرگیجه و سردرد شدید، بدانید که این حالت میتواند ناشی از بیملاحظهگی در دستورالعملهای تنفسی و یا حبس بیمورد تنفس در حین اجرای تمرینات باشد. به هر حال برای رفع آن میباید به آرامی در حالت شوشانگ(خرگوش) یا چالدپوز (بچه) قرار بگیرید.

١٠. بعد از حرکات خم به عقب، ستون مهرهها را کاملاً با دقت آزاد نمائید. این ممکن است با چرخاندن ستون مهرهها یا حرکات پیچ یا با حرکات خم به جلو انجام شود.


/ 2 نظر / 2 بازدید
محمددیهیم

دارم حس ميکنم نور و که همزاد نفس هامه براي من سرآغازي به معناي سرانجامه از اين خواب زمستوني شبيه غنچه پا ميشم دلم گرمه که با خورشيد دوباره هم صدا ميشم هر روزت نوروز...........نوروزت پيروز

سونیا

دوست من واقعا" بهتون تبریک میگم که این مطالب رزنده رو به جهت خدمت به مردم.. ارائه میدید..که ملت ما با ان همه فشار و افسردگی به چنین راه کارهایی نیاز داره..من خیلی خوشحالم که انسانهایی چون شما هنوز وجود دارند..هر چند انگشت شمار..و صمیمانه ازتون تشکر میکنم..باید بگم بدون اجازه من شما رو در وبلاگم لینک کردم..که حداقل مردم بتونن از وجود وبلاگ خوبی مثل شما بهره مند بشن..امیدوارم منو ببخشید..اگه اجازه نداشتم..من هر روز سعی میکنم چند صفحه از مطالب وبلاگتونو بخونم..و از مطالبش استفاده کنم..منتظر نوشته های زیباتون هستم..و براتون آرزوی سالی خوش دارم..[گل][گل]